Ak motor pracuje správne, spolupracujúce v ňom pohyblivé časti sú primerane mazané, napríklad piestny krúžok sa nedotýka priamo steny valca, kľukový hriadeľ sa nedotýka ložiskovej puzdry atď. – medzi týmito časťami sa nachádza tenká vrstva olejového filmu, ktorá znižuje trenie.
Ak však táto vrstva zmizne a časti sa sú s nimi bezprostredne dotknú, aj minimálne, mikroskopické nerovnosti spôsobia, že trenie náhle výrazne stúpne, v dôsledku čoho väčšina mechanickej energie (aj 95 %) sa premení na teplo. Hovorí sa vtedy o tzv. suchom trení.
Ak sa taký proces začne, zvyčajne sa rýchlo sám prehlbuje. Čím viac sa ocierajúce sa o seba časti zahrievajú, tým viac sa rozširujú (v dôsledku pôsobenia vysokej teploty), zvyšujúc tlakovú silu a vytlačujúc zvyšky olejového filmu.
Aj keby nedostatok mazania bol len dočasný, po náhlom zohriatí častí olej už nemusí zvládnuť zníženie trenia medzi nimi. V extrémnych prípadoch sa môže vyprodukovať toľko tepla, že motor nakoniec zastane, v dôsledku zatavenia sa častí kľukovo-piestového mechanizmu do jedného celku.
Zadretý motor po ochladení sa môže dať spustiť, ale nikdy už nebude vhodný pre normálne používanie, a každé ďalšie spustenie bude spôsobovať ešte väčšie poškodenie jeho častí.
Počas práce motora musia byť spolupracujúce v ňom časti správne mazané.
Čo to znamená správne mazané?
Aby sa zabezpečilo správne mazanie, motorový olej musí presne vyplniť všetky medzery medzi spolupracujúcimi si pohyblivými súčasťami motora.
V tomto účele olej by mal byť napumpovaný do týchto miest pod správnym tlakom.
Rovnako dôležitá ako správny tlak, je správna kvalita (viskozita) motorového oleja.
Motory sa zadierajú z dôvodu:
V starších motoroch bol príliš nízky tlak oleja spôsobený všeobecným opotrebením motora.
V automobiloch Volkswagen a Audi s motorom 3,0 TDI tretej generácie (EA897evo) bol tlak oleja dodatočne znížený, systémom mazania s premennou výkonnosťou olejovej pumpy.
Zníženie tlaku oleja pri nízkych otáčkach motora malo spôsobiť menšie spotrebovanie energie potrebnej na vytvorenie tohto tlaku. Spôsobom, ako znížiť výkon potrebný na pohon olejovej pumpy, je použitie pumpy s regulovateľným výkonom riadeného počítačom motora.
Menšie množstvo energie spotrebovanej olejovou pumpou malo mať vplyv na zlepšenie emisií výfukových plynov.
Celý tento patent bol zavedený aby sa splnili požiadavky na emisie výfukových plynov v súlade s normou EURO 6.
Funguje to takto: riadiaci počítač prácou motora, prijíma údaje zo senzora merajúceho tlak oleja, a potom riadi elektromagnetický ventil, aby sa dosiahli stanovené hodnoty, to znamená zaznamenané v časti programu (mape), ktorá určuje hodnoty tlaku oleja v závislosti od otáčok motora a teploty.
Do nášho servisu prichádzajú Audi a Volkswageny 3,0 TDI, vybavené olejovou pumpou s premenným výkonom, v ktorých sa motory zadreli pri najazde niekoľko desiatok tisíc kilometrov!
Zvýšte tlak oleja predtým, než sa motor zadre.
Zmena nastavení tlaku oleja pomôže predĺžiť životnosť vášho motora.
Takúto korekciu v nastaveniach riadiacej jednotky motora vykonávame na počkanie (približne pol hodiny).
Koeficient viskozity je najdôležitejším parametrom motorového oleja. Príliš veľká viskozita oleja mu bráni dostať sa ku všetkým častiam motora, ktoré vyžadujú mazanie; príliš malá viskozita vedie k odtiekaniu oleja a poklesom tlaku v systéme. V oboch situáciách existuje riziko urýchleného opotrebovania častí motora alebo ich úplného zadretia.
S plynúcim časom sa olej opotrebuje a stráca svoje vlastnosti.
Na rýchlu degradáciu motorového oleja sú najviac vystavení vodiči pohybujúci sa autom po meste. Vyplýva to predovšetkým z častého zrýchľovania a brzdenia ako aj častých štartov motora. Vodič využívajúci vozidlo v takomto režime by sa mal obzvlášť starať o pravidelnú výmenu oleja, pretože riziko poškodenia motora je v tomto prípade výrazne väčšie.
Deje sa to najmä keď je filter často spaľovaný a procedúra nie je dokončená.
Pamätajte na výmenu oleja a pravidelné monitorovanie jeho správnej úrovne.
Palivo sa môže objaviť v motorovom oleji v dvoch situáciách.
Príliš časté vypaľovanie filtra pevných častíc je príčinou riedenia oleja palivom.
Ako je to možné? Prečo sa to deje?
Ak DPF nie je upchatý a používame vozidlo na dlhých trasách, vypaľovanie sadzí sa stáva raz na 500 až 1000 km, množstvo paliva, ktoré sa dostane do oleja, je zanedbateľné a odparí sa.
Horšie je, ak používame vozidlo v mestskom provoze, na krátkych úsekoch. Potom sa DPF oveľa rýchlejšie napĺňa, čo spôsobuje častú potrebu vypaľovania sadzí. Navyše, ak je proces vypaľovania prerušovaný, riadiaca jednotka opakovane skúša vypaľovanie čoraz častejšie. V takom prípade sa do oleja dostane toľko paliva, že stratí svoje mazacie vlastnosti, čo vedie k zadretiu motora.
Taký filter je potrebné vymeniť alebo vyčistiť.
DPF pre 3,0 TDI v závislosti od modelu vozidla stojí od 19749 do 23859 zł.
Službu vykonávame s použitím profesionálneho stroja, švajčiarskej firmy FFSolution.
Regenerácia obnovuje účinnosť filtrov DPF do 98% a katalyzátorov do 100%.
Ak dôjde k riedeniu motorového oleja palivom, taká zmes nezabezpečí správne mazanie motora a dôjde k jeho urýchlenému opotrebeniu.
Nefunkčné, dávajúce nesprávnu dávku alebo nesprávne rozprašujúce vstrekovače, môžu viesť k poškodeniu motora.
Preto počas každej opravy alebo výmeny motora vykonáme test Tvojich vstrekovačov na profesionálnom skúšobnom stole.
Ak budú Tvoje vstrekovače funkčné - t.j. prejdú testy pozitívne, vygenerujeme im nové kódy a bude ich možné namontovať do opraveného alebo nového motora.
V našom servise máme profesionálne vybavenú pracovňu pre regeneráciu prvkov palivového systému commonrail. Testujeme a regenerujeme vstrekovače a palivové čerpadlá.
Máte otázky týkajúce sa výmeny alebo opravy motora?
Pomôžeme vám prijať rozhodnutie
ulica Kolonia 19
43-430 Skoczów