Vady motorov CRT

Zadretý kľukový hriadeľ

Motory 3,0 TDI sa objavili v autách Volkswagen Audi a Porsche v roku 2004.

Jednotky prvej generácie (EA896) boli najmenej poruchovými motormi skupiny VAG.

V nasledujúcich rokoch sa objavili ďalšie verzie týchto motorov EA897 (2010)

V nasledujúcich rokoch sa objavili ďalšie verzie týchto motorov EA897 (2010) boli najmenej poruchovými motormi skupiny VAG. a EA897evo (2014).

Modifikácie mali za cieľ obmedzenie emisií výfukových plynov, aby vyhoveli požiadavkám noriem EÚ.

Bohužiaľ v praxi sa ukázalo, že takéto zmeny majú negatívny vplyv na životnosť motorov.

Niektoré vady ako: klopkajúce rozvodové hriadele a praskajúce olejové pumpy sa prejavujú už po najazdení niekoľkých desiatok tisíc kilometrov a sú opravované v autorizovaných servisoch v rámci záruky.

Bohužiaľ, ak vlastník nestihol nahlásiť poruchu pred uplynutím záručnej doby, už musí opravu uhradiť zo svojho.

Prečo sa CRT motory zadrhávajú?

Počas práce motora musia byť v ňom spolupracujúce prvky správne mazané.

Čo to znamená správne mazané?

Predovšetkým olej musí presne vyplniť medzery medzi spolupracujúcimi pohyblivými časťami motora. Aby to bolo možné, musí byť do týchto miest dodávaný pod vhodným tlakom.

Ak sa tieto prvky dotknú bez sprostredkovania oleja vhodnej kvality, začne proces zadierania. Ak sa takýto proces začne, zvyčajne sa rýchlo prehlbuje. Po prudkom zohriatí sa prvky roztavia do jedného kusu.

Motory sa zadierajú z dôvodu:

  • nesprávneho mazania
  • nevhodnej kvality oleja

Za nedostatočné mazanie v motoroch EA897evo je zodpovedný príliš nízky tlak oleja.

Nevhodná kvalita oleja je spôsobená riedením motorového oleja palivom.

Ako zabrániť zadretiu motora?

Sledujte stav oleja v motore. Ak oleja pribúda, znamená to, že do oleja sa dostáva palivo.

Vtedy ihneď navštívte servis za účelom zistenia a opravy príčiny a vymeňte olej.

Zadretý motor CRT

Zadretý kľukový hriadeľ z motora CRT

Čo je zadretie motora?

Zadretie je problém, ktorý môže postihnúť takmer každý motor – dokonca aj s malým počtom najazdených kilometrov a pracujúci normálne takmer do poslednej chvíle. Zadretie môže postihnúť všetky pohyblivé, spolupracujúce súčasti motora, avšak v motoroch 3,0 TDI EA897evo zvyčajne dochádza k zadretiu kľukového hriadeľa.

Ak motor pracuje správne, spolupracujúce v ňom pohyblivé elementy sú vhodne mazané, napríklad piestny krúžok sa nedotýka priamo steny valca, kľukový hriadeľ sa nedotýka ložiska atď. – medzi týmito prvkami sa nachádza tenká vrstva olejového filmu, ktorá znižuje trenie.

Ak však táto vrstvička zmizne a tieto prvky sa dotknú bez prostredníctva maziva, dokonca aj minimálne, mikroskopické nerovnosti spôsobia, že trenie prudko narastie, v dôsledku čoho väčšina mechanickej energie (aj 95 %) sa premení na teplo. Vtedy hovoríme o tzv. suchom trení.

Ak sa takýto proces začne, zvyčajne sa veľmi rýchlo sám prehlbuje. Čím viac sa o seba trie súčasti, tým viac sa rozširujú (v dôsledku pôsobenia vysokej teploty), zvyšujú tlakovú silu a vytláčajú zvyšky olejového filmu.

Aj keď nedostatok mazania bol len okamžitý, po prudkom zohriatí prvkov olej už nemusí zvládnuť znížiť trenie medzi nimi. V extrémnych prípadoch sa môže vyprodukovať toľko tepla, že motor nakoniec zastane, v dôsledku zliatia sa prvkov kľukovo-piestového mechanizmu do jednej masy.

Zadretý motor po ochladení môže ísť opäť naštartovať, ale nikdy už nebude vhodný pre normálne používanie, a každé ďalšie naštartovanie spôsobí ešte väčšie poškodenie jeho prvkov.

Nízky tlak oleja

Riadenie tlaku oleja

Aký bol účel zníženia tlaku oleja?

Zníženie tlaku oleja pri nízkych otáčkach motora malo spôsobiť menšiu spotrebu energie potrebnej na vytvorenie tohto tlaku. Spôsobom, ako znížiť výkon potrebný na pohon olejovej pumpy, je použitie pumpy s regulovateľným výkonom riadenej počítačom motora.

Menšia spotreba energie použitej olejovou pumpou sa mala prejaviť na zlepšení emisií výfukových plynov.

Celý tento patent bol zavedený, aby sa splnili požiadavky na emisie výfukových plynov v súlade s normou EURO 6.

Príliš nízky tlak oleja vedie k zničeniu motora a turbodúchadla.

To pravdepodobne nikomu netreba vysvetľovať.

Do nášho servisu prichádzajú Audiká a Volkswagena 3,0 TDI, vybavené olejovou pumpou s variabilným výkonom, v ktorých sa motory zadreli pri najazdení niekoľkých desiatok tisíc kilometrov!

Oprava takéhoto motora stojí od 30 tisíc zł. nahor, v závislosti od toho, ako veľmi sa zadrel.

Nový motor 3,0 TDI, bez príslušenstva, stojí v závislosti od modelu od 55 do 91 tisíc zł.

K tejto sume je samozrejme potrebné pripočítať náklady na výmenu motora a materiálov s tým súvisiacich a často ešte pridať náklady na regeneráciu alebo nové turbodúchadlo.

Náklady na túto opravu v autorizovanom servise presahujú 100 tis. zł.

Korekcia tlaku oleja

Krivka tlaku motorového oleja
Ak vlastníte Audi alebo Volkswagena 3,0 TDI vyrobeného po roku 2013, vo vašom aute je najpravdepodobnejšie motor EA897evo, v ktorom sa nachádza čerpadlo oleja s variabilným výkonom a je znížený tlak motorového oleja.

Skontrolujte, či vo vašom aute je taký motor. Prečítajte označenie motora z nálepky.

Môžete nám tiež poskytnúť VIN vozidla, skontrolujeme, aký motor sa v ňom nachádza.

Ak máte motor EA897evo a nikto predtým neupravil v ňom nastavenia tlaku oleja, potom vášmu motoru určite hrozí zadretie, kvôli príliš nízkemu tlaku oleja.

Zmena nastavení tlaku oleja pomôže predĺžiť životnosť vášho motora.

Skontrolujte, aký je tlak oleja vo vašom motore.

Prečítate to akýmkoľvek diagnostickým testerom.

Pozrite si video. Ukazujeme, ako to robiť.

Zvýšenie tlaku oleja vykonávame na počkanie (trvá to približne pol hodiny).

Na vyššie uvedenom videu ukazujem, ako to robíme.

Zvýšením tlaku oleja zachránite motor pred zadretím a obrovskými nákladmi na opravu.

Nefunkčné vstrekovače

03L130277C

Rovnako dôležitá ako správny tlak oleja je jeho viskozita (kvalita).

Ak dôjde k riedeniu motorového oleja palivom, taký olej nezabezpečí správne mazanie motora a dôjde k jeho zadretiu, rovnako ako v prípade príliš nízkeho tlaku.

Prítomnosť paliva v motorovom oleji je veľmi častou príčinou zadretia motora.

Najčastejšou príčinou dostávania sa paliva do oleja v týchto motoroch sú nefunkčné vstrekovače.

Ďalšou možnou príčinou je príliš časté vyhorenie filtra DPF (o tom v ďalšej kapitole)

Účinnosť vstrekovačov a filtra DPF má priamy vplyv na životnosť motora.

Nefunkčné, dávajúce nesprávnu dávku alebo nesprávne rozprašujúce vstrekovače, môžu v veľmi krátkom čase, prostredníctvom riedenia oleja dospieť k zadretiu motora, alebo k vypáleniu piestov.

Preto počas každej opravy alebo výmeny motora, vykonáme test vašich vstrekovačov na profesionálnom skúšobnom stole. Skontrolujeme a vyčistíme tiež filter DPF a SCR.

Ak budú vaše vstrekovače funkčné - tzn. prejdú testy pozitívne, stroj im vygeneruje nové kódy a budú sa môcť namontovať do opraveného alebo nového motora.

V našom servise máme profesionálne vybavenú dielňu na regeneráciu prvkov palivového systému commonrail. Testujeme a regenerujeme vstrekovače a palivové pumpy.

Upchatý DPF

Filter DPF s katalyzátorom

Filter pevných častíc DPF a katalyzátor sú ďalšie prvky, ktoré podľa návodu Volkswagena by mali byť vymenené spoločne s poškodeným motorom. Tento prvok mohol byť príčinou zadretia motora.

Ako je to možné? Prečo sa to deje?

Ako je známe, existujú dve možné príčiny zadierania motorov 3,0 TDI generácie EA897evo. Je to príliš nízky tlak oleja a riedenie motorového oleja nespaleným naftovým palivom.

Palivo sa môže objaviť v motorovom oleji v dvoch situáciách.

  • prostredníctvom nefunkčných vstrekovačov (o tom bolo vyššie)
  • kvôli nadmerne znečistenému filtru pevných častíc.

DPF pre 3,0 TDI v závislosti od modelu vozidla stojí od 19749 do 23859 zł.

V našom servise ponúkame regeneráciu tohto prvku za 615 zł.

Službu vykonávame s použitím profesionálneho stroja, švajčiarskej firmy FFSolution.

Regenerácia obnovuje účinnosť filtrov DPF do 98% a katalyzátorov do 100%.

Spoznajte nás lepšie

Baner VAG-EXPERT

Navyše ponúkame:

Preprava auta

Váš automobil na opravu vyzdvihneme z ľubovoľného miesta v Európe

Náhradné vozidlo

Počas opravy vášho vozidla môžete dostať náhradné vozidlo

Kontaktujte nás

Konzultantka VAG-EXPERT

Máte otázky týkajúce sa výmeny alebo opravy motora?

Pomôžeme vám s rozhodnutím.

08:00-18:00
VAG-EXPERT

ulica Kolonia 19

43-430 Skoczów, Poľsko

Autorom a vlastníkom tejto stránky je: